In Nederland gaat jaarlijks bijna vijfhonderd miljoen euro om in sportsponsoring. De helft ongeveer gaat naar de topsport, de andere helft is voor de breedtesport. Ook Drachtster Boys eet mee uit de ruif van de sponsoring. Ondernemers Sociëteit Drachtster Boys (OSDB) bestaat uit een groot netwerk van lokale en regionale ondernemers die de club een warm hart toedragen. Maar die liefde komt niet van één kan. Het goede imago van Drachtster Boys biedt ondernemers een perfecte mogelijkheid te profiteren van een brede regionale uitstraling. Het ‘uitnutten’ van het ondernemersnetwerk is anno 2008 een geaccepteerd en effectief instrument voor succesvolle bedrijfsvoering. Dat verklaart ook de gestage groei van sportsponsoring in de breedste zin van het woord. De kracht van sportsponsoring is groot. Met name waar het gaat om imagoversterking, verhoging van product- of merkbekendheid.

Sportsponsoring kan worden gezien als investering in geld of natura met al doel het bereiken van marketingcommunicatiedoelstellingen. Vaak echter wordt sponsoring nog beleefd als een gift. Deze misvatting stamt nog van vroeger en komt deels voort uit een vorm van bescheidenheid die vele (lokale) ondernemers van oudsher kenmerkt. Maar de geschiedenis heeft ook geleerd dat de vermelding van de naam van de sponsor op het shirt of reclamebord niet meer voldoende is. Tegenwoordig mag een sponsor gerust uitgaan van de medewerking van de media. Het noemen van de bedrijfsnaam in krant of tijdens radio- of televisie-uitzending is gemeengoed geworden en een geaccepteerde vorm van ‘sluikreclame’ waar veel bedrijven handig gebruik van maken.

Win-Win
Sponsoring als win-winsituatie. De ondernemerssociëteit Drachtster Boys geeft ondernemers de mogelijkheid zaken en sport te combineren. Via het netwerk kan men op een ongedwongen manier kennis maken met andere ondernemers uit de regio. Bijvoorbeeld tijdens de thuiswedstrijden van het eerste elftal, de maandelijkse netwerkborrel of één van de andere activiteiten die georganiseerd worden. Sprekende voorbeelden van deze activiteiten zijn de doorlopende ontbijtfitnesstrainingen. Maar ook de minder frequente activiteiten zijn erg in trek. Zo is er af en toe een afsluitend buffet na afloop van een wedstrijd van het eerste elftal en worden er regelmatig bedrijfsbezoeken georganiseerd. Ook het OSDB Bruin Café mag hier niet onvermeld blijven (iedere laatste vrijdag van de maand is er de netwerkborrel). Deze vormen van ongedwongen business to business blijken in de praktijk erg effectief te zijn. Daarnaast biedt OSDB natuurlijk vele mogelijkheden voor het werken aan public relations. Denk aan de eerder genoemde gratis reclame via de media, advertentiemogelijkheden via advertenties in clubblad, reclameborden en programmaboekjes. Ook kunt u aan balsponsoring doen – hiermee staat uw bedrijf gedurende een thuiswedstrijd van het eerste elftal op toepasselijke wijze extra in de schijnwerpers. Noemenswaardig is zeker ook de eigen website van OSDB, opgezet door Willem de vries van NID-Drachten, een innovatief bedrijf waar u alles kunt laten bedrukken wat u maar wilt, behalve papier…..  u kunt een categorie sponseren, u kunt een elftal sponseren. Nieuwe bedrijven komen in de spotlights te staan. Nieuwe sponsoren krijgen een introductie via de website.  Bent u als sponsor bezig met een uitbreiding van het bedrijf, u komt met nieuws, nieuwe producten, een ander logo……. alles zal op de website van de OSDB in het nieuws komen. Doordat uw logo als categorie- of hoofdsponsor in de banner komt op de website, wordt er gelijk een link naar uw bedrijf gemaakt. Activiteiten en data van wedstrijden van het eerste elftal staan ook op de website.
Een nieuwsbrief brengt u op de hoogte van  eventuele last-minutewijziging zoals afgelastingen van thuiswedstrijd of het onverhoopt niet doorgaan van een activiteit.

Plezier, ontspanning en prestatie kunnen hand in hand gaan. Leden en supporters maar ook sponsors willen trots zijn op hun club. Dat verhoogt het plezier en de verbondenheid en straalt indirect af op de onderneming. De algemene prestatiedoelstelling voor het vlaggenschip (het eerste) van Drachtster Boys ligt op het hoogste amateurniveau. Om die doelstelling te kunnen verwezenlijken is een goede jeugdopleiding onmisbaar. alleen op die manier krijgen getalenteerde jeugdspelers een kans om zich te ontwikkelen tot voetballers die het topamateurniveau aan kunnen. Eigen spelers in het eerste team!!! Een helder uitgangspunt zoals dat verwoord staat in het beleidsplan van Drachtster Boys. Om dat te kunnen realiseren zijn extra faciliteiten noodzakelijk. De financiering ervan kan niet zonder de hulp van onze sponsors worden gerealiseerd. Als sponsor staat u dan wel niet zelf in het veld, de bal kan niet blijven rollen zonder uw steun. Met uw bijdrage steekt u Drachtster Boys dan ook op geweldige wijze een hart onder de riem. Tegelijkertijd biedt het lidmaatschap vele voordelen en kan het een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van uw onderneming. In dat opzicht mogen we dan ook gerust zeket spreken van een gelijkwaardig, wederzijds belang.

Uitgelicht

De OSDB houdt jaarlijks een ledenvergadering. Voor u als lid de kans om kennis te nemen van de stand van zaken en ontwikkelingen in de ondernemersvereniging en vooral ook om er over mee te praten. Deze ledenvergadering zal gaan plaatsvinden.