ING ademt voetbal
Ruim 2 jaar geleden kwam ING met het plan om amateurvoetbalverenigingen te gaan ondersteunen. Clubs moesten daarvoor met een plan komen waaraan ze het sponsorbedrag wilden besteden en de clubs met de leukste en meest creatieve plannen kwamen dan in aanmerking voor sponsoring. Eén van de clubs die de pitch won, was Drachtster Boys. ING is daardoor alweer twee jaar hoofdsponsor van grootste voetbalclub van Drachten.
“ING is een bank voor iedereen”, zegt rayondirecteur MKB Gert-Jan Winkeler. “We zijn gewoon, goedkoop, laagdrempelig, maar wel eigentijds. Jaren geleden hebben we al gekeken welke sport daar het beste bij past en de keuze is op voetballen gevallen. Echter, we waren alleen sponsor van het Nederlands Elftal. Dat is ook van iedereen, maar amateurvoetbalverenigingen hebben daar verder niets aan. Vandaar dat we besloten om jaarlijks geld beschikbaar te stellen, waarmee we in het hele land tientallen clubs ondersteunen.” ING is bij 100 clubs hoofdsponsor en bij 300 subsponsor.

Wat is iets waard

De Sponsorschappen zijn verdeeld in verschillende categorieën, namelijk hoofdsponsor waarvoor maximaal 25.000 euro per club per  jaar beschikbaar is en subsponsor voor maximaal 1.000 euro per jaar. “Afhankelijk van de ingediende plannen bepalen we hoeveel een club krijgt”, geeft Winkeler aan. “Niet alle clubs waar we hoofdsponsor zijn geworden krijgen die 25.000 euro. Wij zeggen wel: wat is iets waard, het moet wel reëel zijn.”
Maar, ING gaat verder. Het helpt clubs bijvoorbeeld met het op orde krijgen van de financiële huishouding. “We willen dat het goed gaat met de clubs, die zo’n belangrijke positie in het maatschappelijke speelveld innemen”, zegt Winkeler, die overigens in zijn jeugd nog 8 jaar voor Drachtster Boys heeft gevoetbald. “We vinden Drachtster Boys een goed georganiseerde en nette club”, geeft hij de keuze voor Drachtster Boys aan. “Ze hadden originele ideeën, bijvoorbeeld om kinderen die het lidmaatschap niet kunnen betalen, toch bij de club te betrekken. Maar ook sponsoring van de jeugdvoetbaldag, het winterboarding toernooi en sponsoring van de juniorleague werden niet vergeten. Eigenlijk behelsden de plannen van Drachtster Boys de volle breedte van de club, waardoor we voor hen hebben gekozen.”

Groot succes
Op dit moment is ING de sponsoractie aan het evalueren en Winkeler verwacht dat de campagne verlengd wordt. “Het is een groot succes en de reacties zijn enorm positief. Ik had dat wel verwacht. Clubs kunnen hiermee op een vrij eenvoudige manier aan extra inkomsten komen, mits ze een beetje creatief zijn. En ook voor ING is het goed. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de campagne het merk ING heel goed heeft gedaan.”

Tegenprestatie
Clubs krijgen straks de gelegenheid om opnieuw voor sponsoring door ING in te schrijven en ongetwijfeld doet ook Drachtster Boys weer een gooi naar het hoofdsponsorschap. “Als de club het goed oppakt en met een goed plan komt, is de kans aanwezig dat we verder gaan met de sponsoring”, aldus Winkeler. “Maar, het gaat niet vanzelf, er moet wel wat gebeuren. De tijd dat een sponsor alleen geld geeft en daar niets voor terug krijgt, is wel voorbij. Er moet een tegenprestatie geleverd worden.”
Overigens gaat de sponsoring veel verder dan alleen het geldbedrag. Winkeler noemt de contacten met de businessclub, lezingen, maar ook de mogelijkheid voor jongens en meisjes om zich aan te melden als ballenjongen/meisje voor het Nederlands Elftal. “Bij Drachtster Boys heeft zo’n ochtend plaats gevonden, waarbij onder andere Louis van Gaal, destijds bondscoach, Pieter Huistra en Rob Witschge aanwezig waren. Dat krijgt de club er dan gratis bij. Kortom, als je het goed doet kun je er heel veel uithalen. We zijn dan ook erg benieuwd waarmee de clubs later dit jaar gaan komen.”